Joris Vermassen

'Hij zag de blik van zijn ploegmaats en hoorde het hoongelach van de toeschouwers.'

 

 

Poppositions

Brussel, 2013

Met het kunstcollectief P.R.E.S.T.I.G.E werkte ik mee aan Poppositions, een groepstentoonstelling in Brass (Brussel). We ruilden tijdelijk een werk van onszelf met een object van winkeliers in de buurt. We hingen onze werken in hun ruimte en toonden hun objecten in Brass. Zo betrokken we de buurt bij deze kunstmanifestatie en werd alles een beetje minder elitair. In de kantine van Union Sint-Gillis, de legendarische voetbalclub, koos ik een foto van de kampioenenploeg van het seizoen 1932-1933. In de plaats hing ik een kortverhaaltje over een mislukte voetballer - een ode aan alle onbekende voetballers die het nooit gemaakt hebben. Tussen de glorieuze foto's en trofeeën vormde dit verhaaltje een mooi contrapunt. 

 

 

 

Pass


Hij liep op rechts, ter hoogte van de middellijn, toen de bal zijn richting uitkwam. De hele wedstrijd had hij vruchteloos achter het ding aangelopen en de enkele keren dat hij hem bemachtigd had, was hij hem onmiddellijk weer kwijtgespeeld. Het was een moeizaam seizoen en hij wist dat zijn positie bij blauwgeel onder druk stond. Hij begreep het nog altijd niet: de jeugdreeksen had hij met glans doorlopen, en ook de eerste seizoenen bij de eerste ploeg waren niet onaardig geweest, maar dit jaar lukte nauwelijks nog iets. Het krediet dat hij had opgebouwd, was bijna opgebruikt.

Ik neem hem aan, en met een sleepbeweging schakel ik mijn mannetje uit, en ik loop de flank af en geef een assist, ging het door zijn hoofd toen hij de bal op zich zag afkomen.

Het was een laterale pass, waarmee zijn ploegmaat het spel van links naar rechts wilde verleggen, een strak schot laag over de grond, zo'n bal die hij al duizend keer probleemloos had aangenomen, maar nu botste de bal eventjes op, wipte over zijn voet en verdween over de zijlijn.

Hij zag de blik van zijn ploegmaats en hoorde het hoongelach van de toeschouwers. Hij ging in het gras zitten en begon langzaam de veters van zijn schoenen los te knopen.

Kunstenaars:

200×75 (FR) : Hugo Bregeau / Guillaume Pellay / Grégory & Cyril Chapuisat / Abilene (BE) : Laura Porter / Valentin Lewandowski / Actionfields (BE) : Conny Kuilboer / Bęc Zmiana (PL) : Michał Gayer / Rafał Dominik / Collectif P4 (BE/CH) : Thomas Bernardet / Document (BE) : Ben Marzys / Brussels Pony Club / Cerebral Teen Trip / Cleveland / Coeur / Davon / Faislebeau / Handless / Jeny Cox / LuvGang / Nathan Oye / Patrick Carpentier / Sarah & Charles / Shekenz / Soumaya Aka Phéline / True Chains / Walrus / Fuori Campo (IT) : Marco Andrea Magni / Greylight Projects (BE/NL) : Marc Buchy / Stefan Piat / Wouter Huis / Silvia Bakker / Les commissaires anonymes (FR) : Joséphine Kaeppelin / Not Yet (BE) : Todd von Ammon / Jean-Pierre Bertrand / Emilie Pischedda / Valentin Souquet / Jonathan Sullam / Elodie Delaigle / Outlandish (BE) : Egon Van Herreweghe / Dominique Somers / Ponyhof Gallery (BE) : Karen Vermeren / Prestige (BE) : Christina Stuhlberger / David Denil / Svend Thomsen / Elisabeth Ida / Delphine Lebon / Debby Huysmans / Nicoline van Stapele / Maaike Leyn / Wim de Maat / Joris Vermassen / Mario De Brabandere / Cristian Bors & Marius Ritiu / Koen Broucke / Shuxian Lee / Thé van Bergen / Annelies de Mey / Gery De Smet / Karl Mechnig / Line Boogaerts / Kristof van Heeschvelde / Peter Weidenbaum / Saar de Buysere / Lieven Segers / Bart van Dijck / Annemie Augustijns / Hala Elias / RK projects (US) : Jeff Hale / Richard Keller / Rossi Contemporary (BE) : Simon Laureyns / Sils (NL) : Dico Kruijsse / Ken Lum / Gwendoline Robin / Squid & Tabernacle (UK) : Alex Chalmers / Annamaria Kardos / Charlie Godet Thomas / Louise Ashcroft / Fritha Jenkins / Liv Schulman / Sohrab Crews / Jenny Sjöholm / George Major / Maru Rojas / Thankyouforcoming (FR/UK) : Maxime Bondu / Void (UK/US) : Michael Sharp / Alexander Singh / Whatspace (NL) : Koen Delaere / Remco Torenbosch / Bas van den Hurk / Hans Demeulenaere / Arash Fakhim / Thomas Rameckers / Rachel Koolen / Peter Fengler / Sa